Harri, elokuvaspesialisti

Työskentelen Cadpoolilla vanhempana suunnittelijana ja projektiarkkitehtina. Koulutukseltani olen rakennusarkkitehti ja taiteen masteri. Olen myös yhtiön osakas sekä johtoryhmän jäsen. Alalla olen työskennellyt vuodesta 1995 ja Cadpoolilla 1998 alkaen.

”Rakennukset ja elokuvat eivät koskaan ole yhden miehen töitä. Niiden teossa on mukana valtavasti eri alojen osaajia ja työssä on monia eri vaiheita ja tekniikkaa.”

Elokuva ei ole koskaan yhden tekijän työ

Kasvoin pienellä paikkakunnalla, jossa näytettiin elokuvia vain työväentalolla ja ohjelmisto oli suppea. Mutta televisiosta näytettiin paljon hyviä elokuvia. Erityisen hyvin muistan erään Neuvostoliittolaisen sotaelokuvan, nimeltään Tule ja katso, jonka näin 15–16-vuotiaana. Se teki minuun lähtemättömän vaikutuksen. Kohtaukset ja tunnelma jäivät pyörimään mieleen, elokuva vei ihan toiseen maailmaan ja tunnetilaan.

Siitä lähtien olen harrastanut elokuvia tosissani.

Pidän eniten eurooppalaisesta uudesta elokuvasta. Yksi ehdottomia lempielokuviani on kuitenkin yhdysvaltalaisen Terrence Malickin Badlands. Se on hänen ensimmäinen ja paras elokuvansa.

Olen nähnyt Badlandsin kokonaan 5–10 kertaa. Siinä on erityisen hieno musiikki: saksalaisen säveltäjän Carl Orffin lastenmusiikki soi koko elokuvan ajan, sama teema toistuu alusta loppuun. Heti ensimmäisessä kohtauksessa musiikki luo erityisen tunnelman. Siinä mies tutustuu tyttöön, ja erinäisten tapausten jälkeen he lähtevät karkumatkalle. Olen katsonut alkukohtauksen lukemattomia kertoja, se on vaikuttava.

Kun katsoo elokuvia ja kohtauksia uudelleen, niistä löytää uutta. Toisella kerralla voi kiinnittää huomiota yksityiskohtiin, kun huomio ei enää mene tarinan seuraamiseen. Esimerkiksi Badlandsissa on taulumaisia näkymiä, eikä niistä pysty nauttimaan täysillä ensimmäisellä katselukerralla. Muutenkin ihminen näkee kuvasta kerralla hyvin pienen alueen.

Elokuvat vievät keskittymiskyvyn kokonaan. Kirjaa lukiessa ajatus saattaa välillä karata, mutta elokuviin uppoan kokonaan. Kaikki muu katoaa hetkeksi mielestä.”

Elokuvafanin kotiparatiisi

Etsin nykyisen kotini osittain elokuvaharrastuksen ehdoilla. Kerrostalossa asuessani tuli seinänaapurilta huomautuksia äänestä elokuvia katsellessani ja siksi halusin asunnon, jossa harrastus häiritsee mahdollisimman vähän. Aiemmin katsoin elokuvia pimennetyssä olohuoneessa.  Nyt sain tehtyä asuntoni käyttöullakosta harrastetilan. Tila ei ole täyskorkea ja siellä on lappea katto. Mutta elokuvien katseluun se on täydellinen.

Katson elokuvia sekä yksin että porukalla. Mielelläni näytän leffoja kavereille. Minulla on myös sellainen western-kerho, jonka kanssa katsomme aina western-elokuvia.

Viikonloppuna ehtii katsomaan paljon elokuvia. Etenkin sunnuntai on hyvä elokuvapäivä. Kun alkavan viikon työt tulevat ajatuksiin valitsen jonkun noin 500 elokuvan valikoimastani ja aloitan katselun. Kaikki muu katoaa hetkeksi mielestä.”

Yhteen hiileen puhaltaminen

Elokuvissa kiinnitän huomiota myös rakennuksiin ja tiloihin. Viimeksi katsoin yhden lempiohjaajani, Andrei Tarkovskin Uhrin uudelleen: siinä pariskunta asuu meren rannalla sopivasti ränsistyneessä huvilassa. Rakennus on hieno ja luo elokuvaan vahvan tunnelman.

Rakennussuunnittelu ja elokuvat eivät koskaan ole yhden tekijän töitä. Niiden teossa on mukana valtavasti eri alojen osaajia, monia eri vaiheita ja paljon tekniikkaa.

Uskon, että elokuvat ja niiden visuaalisuus vaikuttavat ainakin alitajuisella tasolla työhöni. Olen aina ollut kiinnostunut rakennuksista ja tiloista, niiden suunnittelu oli syy, miksi halusin arkkitehdiksi.

Cadpoolilla työskentelen arkkitehtisuunnittelijana. Viimeksi olen ollut mukana Eduskuntatalon peruskorjauksessa. Työni on siinä paljon työmaan hoitamista. Vastaan myös projektin tietomallintamisesta ja toimin pääsuunnittelijan oikeana kätenä.

Palkitsevinta on nähdä työ valmiina. Rakennussuunnittelu ja elokuvat eivät koskaan ole yhden tekijän töitä. Niiden teossa on mukana valtavasti eri alojen osaajia, monia eri vaiheita ja paljon tekniikkaa. Niissä kummassakin yhdistyvät taide, toiminta ja tekniikka.

Elokuvien lopputeksteissä aina luetellaan kaikki, jotka ovat osallistuneet elokuvan tekoon. Rakennusten kohdalla tekijöitä mainitaan nimeltä hyvin vähän, vaikka taustalla on valtava määrä ihmisiä.

Minusta on kiehtovaa, kun monen eri alan taitajat tekevät yhteistyötä ja luovat yhdessä jonkin ison kokonaisuuden.